Het laatste nieuws, interviews en initiatieven
Interview: Kletskassa
Interview: Kletskassa
Een kletskassa is een kassa waarbij zowel klant als kassière geen haast, maar even aandacht voor elkaar hebben. Dit is onder andere bij Jumbo op het Oosterheemplein het geval.
De kletskassa is een initiatief van Colette Cloosterman-van Eerd (mede eigenaar supermarkten Jumbo) die iets wilde doen om eenzaamheid te bestrijden. In corona-tijd was de enige ontmoetingsplek de supermarkt. Na de pilot trok men de conclusie dat de behoefte groot was om een praatje met kassières te kunnen maken en werd besloten de kletskassa op meerdere plaatsen aan te bieden.
Jumbo Oosterheem kreeg deze mogelijkheid aangeboden toen de winkel verbouwd werd in mei 2023. Manager Djordy Dijkman was meteen enthousiast. “De kletskassa is al in meerdere winkels te vinden en doet het vooral in de wijken erg goed. Voor een echte stadse winkel heeft het misschien geen toegevoegde waarde, maar hier is er megagoed op gereageerd.”
Medewerkster Gül Sönmez beaamt dit. “Oosterheem staat bekend als een jonge wijk, maar er wonen hier ook veel ouderen. Hier vlakbij is een verzorgingshuis en daarvandaan komen de mensen hier graag boodschappen doen.” De gesprekken gaan over van alles en nog wat. Het maakt niet uit hoe lang het duurt. Boven de kassa hangt een bordje met daarop ‘kletskassa’, dus iedereen die daar in de rij gaat staan, weet dat het wat langer kan duren voor hij of zij aan de beurt is. “Als er twee mensen in de rij staan, openen we direct een extra kassa,” vertelt Gül. “Als het te lang gaat duren, kunnen mensen naar een andere kassa gaan.”
Djordy vertelt dat het vaak met een grapje begint. “Mensen maken een dolletje bij het zien van het bordje ‘kletskassa’, maar je proeft en voelt de behoefte om een praatje te maken. Daardoor begint het gesprek.” Dat de behoefte bestaat, blijkt uit het feit dat er per dag minstens vijftien mensen gebruik maken van deze mogelijkheid tot persoonlijk contact.
Achter de kletskassa zitten vooral kassières in vaste dienst. Er wordt wel gekeken of ze een vriendelijke uitstraling hebben, een lach op het gezicht en geduldig zijn. “Onze vaste klanten vinden het fijn om een bekend gezicht te zien achter de kassa. Zo bouwen ze een band op en het is natuurlijk leuk als je als klant herkend wordt door het personeel. Er kunnen dan ook wat zwaardere gesprekken ontstaan,” aldus Gül. “Mensen zeggen wel: het is een uitje voor ons om hier boodschappen te doen.” “We hebben een koffiecorner en een kinderhoek waardoor onze supermarkt een echte ontmoetingsplek is geworden,” vult Djordy aan. “We zorgen voor een sfeer van gezellig- en klantvriendelijkheid.”
Sommige klanten komen meerdere keren per dag. “Er is een meneer die drinken of toetjes komt kopen en die doet dat als volgt,” vertelt Gül met een grote glimlach. “Hij gaat eerst via de koffiecorner en maakt een praatje, dan gaat hij via de kletskassa en dan daarna nog even bij de bloemenhoek voor een derde babbel.” Vanuit het verzorgingstehuis komen mensen soms drie of vier keer op een dag langs. Door de weeks meer dan in het weekend. “Dan komen er meer gezinnen boodschappen doen.”
Gül: “Het is belangrijk dat klanten zich hier thuis voelen. Daarom organiseren we ook kinderactiviteiten.” Djordy vult aan: “Je merkt dat het gewaardeerd wordt. Je kunt hier meer doen dan alleen je boodschappen. We proberen verbinding te maken met lokaal en Oosterheem. Daarom is er dit jaar het Jumbo Kerstconcert dat georganiseerd wordt met het team Zoetermeer tegen Eenzaamheid. Dit is niet alleen voor mensen uit Oosterheem, maar uit heel Zoetermeer.” Het fantastische initiatief van kletskassa pakt heel goed uit bij Jumbo Oosterheem.